Wizyta wiceministra infrastruktury w Starostwie Powiatowym w Bieruniu – rozmowy o inwestycjach i bezpieczeństwie
21 Maja 2025W poniedziałek 19.05.2025 r., z wizytą roboczą w siedzibie Starostwa Powiatowego w Bieruniu przebywał Przemysław Koperski – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Spotkanie, w którym uczestniczyli włodarze gmin powiatu bieruńsko-lędzińskiego, stanowiło doskonałą okazję do przedstawienia kluczowych potrzeb i problemów lokalnych społeczności.
Burmistrz Miasta Bierunia Sebastian Macioł zwrócił uwagę na konieczność rewitalizacji linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Inwestycja ta pozwoliłaby na skuteczne połączenie województwa śląskiego z małopolskim, zwiększając mobilność mieszkańców i atrakcyjność regionu.
Wójt Gminy Chełm Śląski nawiązując do powodzi z 1997 oraz 2010 roku zwrócił się z prośbą o poprawę bezpieczeństwa powodziowego w rejonie rzeki Przemszy. Kolejnym postulatem było stworzenie warunków dla przedsiębiorców, którzy mogliby inwestować w gminie. Mając na uwadze położenie Gminy, sąsiadującej Bieruniem, realnym jest zrealizowanie na zapleczu kopalni KWK Piast, od strony północnej, na granicy Bierunia z Chełmem śląskim terenów inwestycyjnych. W planie zagospodarowania przestrzennego obu gmin tereny pod tym kątem są już zabezpieczone. Dodatkowym atutem tych terenów dostęp do budowanej drogi S1, co może stanowić impuls inwestycyjny.
Krzysztof Hajduczek burmistrz Imielina zwrócił uwagę na konieczność budowy kolejowych skrzyżowań bezkolizyjnych. Skrzyżowania takie są dalekie do zrealizowania przez samorządy, a ich koszt budowy przekracza możliwości budżetowe średnich i małych miast. Takie rozwiązania znacznie skróciłyby czas dojazdu mieszkańców do okolicznych miast. W chwili obecnej poruszanie się drogami, na których zlokalizowane są przejazdy kolejowe jest uciążliwe dla mieszkańców. Ponadto zwrócił uwagę na dostosowanie istniejącego w mieście dworca kolejowego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Wójt Gminy Bojszowy Adam Duczmal poruszył problem zagrożenia powodziowego, wynikający z nieodpowiedniego stanu technicznego wałów rzek Pszczynki i Gostyni – dopływów Wisły. Zły stan obwałowań na rzece Pszczynce, co potwierdziła sytuacja z ubiegłego roku, w sytuacjach kryzysowych stanowi realne zagrożenie powodziowe dla mieszkańców gminy.
Marcin Majer burmistrz Lędzin odniósł się do budowanej w powiecie drogi S1 i powstających przy tym dróg serwisowych. Mowa tu o możliwości wykorzystania dróg serwisowych poprzez ich poszerzenie, podniesienie kategorii oraz dostosowanie do wyższych standardów, tak aby drogi stanowiły dojazd m.in. do terenów inwestycyjnych. Problem stanowi jednak brak możliwości pozyskania środków finansowych na modernizację infrastruktury powstającej wokół drogi ekspresowej. A jak wskazuje burmistrz rozwiązanie takie w znaczącym stopniu poprawi komunikację zarówno w Lędzinach jak i powiecie.
W spotkaniu, którego gospodarzem był Łukasz Odelga – Starosta Bieruńsko-Lędziński uczestniczyli także Abdullah Othman – Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Katowicach oraz Wojciech Solik – Zastępca Dyrektora Zarządu Zlewni w Katowicach. Przedstawili oni szczegóły projektu modernizacji obwałowań rzek Wisły, Gostynki i Mlecznej, realizowanego w ramach programu FEnIKS 2021–2027.
Zakres projektu obejmuje cztery zadania:
- Modernizacja i nadbudowa lewostronnego wału rzeki Wisły w Bieruniu (Czarnuchowice) – od ujścia Przemszy (przy ul. Mielęckiego 82) do mostu na ul. Warszawskiej (droga krajowa nr 44), wraz z odwodnieniem terenów za wałami.
- Przebudowa i nadbudowa lewego wału Wisły oraz lewego wału Pszczynki – od ujścia Gostynki do nasypu kolejowego w miejscowości Jedlina (gm. Bojszowy).
- Odbudowa i przebudowa wałów przeciwpowodziowych rzeki Mleczna – na terenie Bierunia Starego (od km 1+900 do km 4+350), między mostami przy ul. Chemików i ul. Turyńskiej.
- Przebudowa i odbudowa obustronnych wałów rzeki Gostynki – lewy wał: od km 4+200 do 10+620; prawy wał: od km 4+200 do 11+450.
Całkowity koszt projektu to 309,09 mln zł, z czego wydatki rozłożone są na lata 2021–2029.
Wizyta wiceministra były również okazją do zapoznania się z postępami budowy drogi ekspresowej S1 na terenie powiatu. Inwestycję tę w powiecie realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na dwóch odcinkach:
- Odcinek I/A: węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła), wraz z obwodnicą Bierunia. Prace budowlane na tym odcinku rozpoczęto w sierpniu 2024 r. Ich wykonawcą jest firma STRABAG Sp. z o.o. a wartość inwestycji to 212 701 633,06 zł brutto. Jej zakończenie planowane jest III kwartał 2026 r.
- Odcinek I/B: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła). Prace związane z budową tego odcinka rozpoczęły się w lutym 2025 r. Odcinek budowany przez firmę Budimex S.A. ma powstać w ciągu 16 miesięcy, a wartość inwestycji to 489 175 059,00 zł brutto.