Za nami drugi koncert XIV Festiwalu Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim.

 

W niedzielę 15 września w imielińskim kościele MB Szkaplerznej wystąpili: organista Michał Duźniak oraz polsko-słowacki zespół akordeonowy Duo Accosphere. Zestawienie wykonawców na pozór dość ryzykowne, w każdym razie takiego jeszcze na festiwalu nie było. Z jednej strony majestatyczne, uświęcone wielowiekową tradycją, związane ze świątyniami „od zawsze” organy, a z drugiej kojarzony raczej z muzyką rozrywkową, rozpowszechniony dopiero przed stu laty akordeon. Jednak wbrew pozorom instrumenty te posiadają pewne cechy wspólne. Przede wszystkim oba należą do grupy tzw. aerofonów, tzn. instrumentów, w których dźwięk powstaje poprzez drganie słupa powietrza. Oba zatem posiadają niezbędne do tego miechy, nawet niektóre głosy organowe (rejestry brzmieniowe) działają na podobnej jak w akordeonach zasadzie. Poza tym akordeon często mylnie utożsamiamy wyłącznie z wiejskimi weselami, podczas gdy na ten instrument w ostatnim stuleciu powstało wiele wartościowej, jak najbardziej „poważnej” literatury. Mało tego – używany bywa także w muzyce jazzowej, żeby wspomnieć tylko kreacje słynnego Richarda Galliano. Oczywiście, utwory na akordeon to w dużej mierze transkrypcje dzieł pierwotnie przeznaczonych dla innych wykonawców. Prototypy tego instrumentu zbudowano co prawda już w latach 20-tych XIX wieku, ale zanim wszedł on do powszechnego użytku minęło kolejne 100 lat, w związku z czym oryginalna literatura na akordeon nie jest tak bogata jak np. na skrzypce czy fortepian.

 

Właśnie takimi transkrypcjami zainteresowało nas w ubiegłą niedzielę Duo Accosphere, czyli polsko-słowacki duet akordeonowy – Grzegorz Palus i Alena Budziankova. Usłyszeliśmy autorskie opracowania słynnej Chaconny ze skrzypcowej Partity d-moll J. S. Bacha, fortepianowego Ronda brillante C. M. v. Webera i Wariacji na temat Paganiniego W. Lutosławskiego na dwa fortepiany.

 

Utwory akordeonowe przeplatane były kompozycjami na organy. Michał Duźniak zagrał Preludium i fugę D-dur J. S. Bacha oraz I Sonatę f-moll F. Mendelssohna. Program był zatem ciekawy i urozmaicony, nie to jednak, albo nie tylko to stanowiło o atrakcyjności ostatniego festiwalowego spotkania. Na jego znakomity poziom „zapracowali” przede wszystkim sami wykonawcy, było to bowiem popołudnie wirtuozów. Duet akordeonowy grał rewelacyjnie, wydobywając z akordeonów wysublimowane, wręcz impresjonistyczne brzmienia (Chaconna Bacha), epatując słuchaczy nieprawdopodobną lekkością, finezją i wirtuozerią (Rondo Webera) oraz wyczuciem klimatu i stylu utworów (Bach, Lutosławski). Były to kreacje najwyższej klasy.

 

Na niemniejsze uznanie zasłużył tegoroczny absolwent katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Juliana Gembalskiego - Michał Duźniak. Doskonale technicznie i muzycznie zagrał bardzo trudne Preludium i fugę D-dur Bacha, natomiast w sonacie Mendelssohna dodatkowo zaimponował panowaniem nad formą dzieła i umiejętnym wykorzystaniem możliwości kolorystycznych organów. Dawno już imieliński instrument nie brzmiał tak wspaniale. Młodemu artyście wróżymy wielką solistyczną karierę.

 

W niedzielę 22 września festiwal po raz pierwszy zawita do Tychów.

W kościele bł. Karoliny Kózkówny o godz. 18:00 wystąpią: Bojszowska Orkiestra Ponticello pod dyr. Roberta Koźbiała, fagocista Marcin Krywult oraz organista Tomasz Orlow. Serdecznie zapraszamy.■ Roman Jochymczyk

 

 

       
 www. IMG 6200  www. IMG 6173  www. IMG 6186  www. IMG 6194
   www. IMG 6205  www. IMG 6212  www. IMG 6217
 www. IMG 6218  www. IMG 6226    

 

Zdjęcia: BM-Foto

 


Kalendarium

LUTY 2019

PN
WT
ŚR
CZ
PT
SO
ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28